Oruca Niyet

(1) Hafsa (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Orucuna geceden niyet etmeyen kimseye oruç yoktur!”

İbni Mace 1700, Nesei 2330, Beyhaki 4/202, 203, İbni Hazm Muhalla 6/162, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 4/27, 28

(2) Hafsa (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Her kim oruca fecirden önce niyet etmez ise onun orucu yoktur!”

Ebu Davud 2454, Nesei 2331, Tirmizi 730, İbni Huzeyme 1933, Darekutni 2/172, Beyhaki 4/202, Begavi 6/260, Ahmed bin Hanbel Müsned 6/287, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 914

Soru: Ramazan ayında her gün için ayrı ayrı niyet etmek orucun şartlarından mıdır?

Cevap: Evet, oruç ve diğer amellerde niyet olmazsa o amel kabul olmaz! Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى

“Kuşkusuz ki, ameller ancak niyetlere göredir. Kuşkusuz ki, herkese niyet ettiği şey vardır...”

Buhari 1/143, Müslim 1907/100, Ebu Davud 2201, Nesei 75, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 1/59

Başka bir rivayette ise, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:

“Niyetsiz amel yoktur!”

Ramazan orucunda fecir doğmadan önce geceden oruca niyet edilmesi vaciptir/farzdır! Gecenin sonunda bir kimsenin uykudan uyanıp sahur yapması ise o kimsenin oruca niyet ettiğinin delilidir.

Yoksa niyetten kasıt, niyet ettim oruç tutmaya diyerek bunu dil ile telaffuz etmesi değildir! Çünkü dil ile niyet etmek, bid’attır, sapıklıktır ve haramdır!

Ramazan ayının her günü için ayrı ayrı niyet edilmesi gerekir! Çünkü her gün başlı başına bir ibadettir ve niyet etmeye ihtiyaç vardır! Oruç tutan kimse her gün kalbi ile geceden oruç tutmaya niyet etmesi gerekir! Gece oruca niyet ettikten sonra yatsa ve güneş doğduktan sonra kalksa dahi tuttuğu oruç geçerlidir. Çünkü gece yatmadan önce oruca niyet etmiştir.

Munteka Min Fetava Salih bin Fevzan 33

Oruca Ne Zaman Başlanır?

(3) Adiy bin Hatim (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:

كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْاَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْاَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ

“Fecrin/şafağın beyaz ipliği siyah ipliğinden size göre ayırt edilinceye kadar yiyiniz ve içiniz!”

Bakara suresi 187. ayeti inince, bir siyah bir de beyaz iplik edindim ve yastığımın altına koydum. Geceleyin onlara bakmaya başladım. Bana bunların hangisi siyah, hangisi beyaz belli olup gözükmüyordu. Sabah olunca Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e gittim ve bunu kendisine anlattım. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’de şöyle buyurdu:

“Bu beyaz iplik ile siyah iplik, gecenin karanlığı ile gündüzün aydınlığıdır.”

Buhari 1786, Müslim 1090, Tirmizi 2970, İbni Huzeyme 1925, İbni Hibban 3462, Beyhaki 4/215, Tabarani Mucemu’l-Kebir 17/178

(4) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Bilal ezanı geceleyin okuyor, sizler ibni Ümmü Mektum ezan okuyana kadar yiyin ve için!”

Buhari 668, Müslim 1902/37, Nesei 636, Tirmizi 203, Darimi 1/269, İbni Huzeyme 401, Beyhaki 1/380, Begavi 433, Tayalisi 1819, Tabarani 13106, Ahmed bin Hanbel Müsned 2/107, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 219

(5) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Bilâl’ın ezanı herhangi birinizin sahur yemeğine mani olmasın! Çünkü o vakit gece iken ezanı okur. Onun bu okuyuşu, ibadetle ayakta olanınızı döndürmek; uykuda olanınızı uyandırmak içindir. Sabahın zahir oluşu böyle değildir, ta ki böyle oluncaya kadar fecir olmaz!”

Ravi Züheyr şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), “Fecrin/sabahın zahir oluşu böyle değildir!” derken parmaklarını yukarı kaldırıp sonra diklemesine aşağı indirdi. “Ta ki böyle oluncaya kadar fecir olmaz!” derken de şahadet ve orta parmaklarını üst üste koyup sağa ve sola uzattı.

Buhari 669, Müslim 1093/39, Ebu Davud 2347, Nesei 640, İbni Mace 1696, İbni Huzeyfe 4021, İbnu’l-Carud 382, Beyhaki 4/218, Tabarani 10558, Ahmed bin Hanbel Müsned 1/392, Albânî İrvau’l-Ğalil Fi Tahrici Ehadisi Menari’s-Sebil 915