İpek Giysinin Haramlığı!

(1) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

Ömer bin el-Hattab (Radiyallahu Anh) pazarda ipekten hulle satılırken buldu, müteakiben onu aldı ve Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e getirdi ve:

−Ya Rasulallah! Bunu satın alsan da bayram günleri ve heyetler için süslensen, dedi. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

−“Bu, ahirette nasibi olmayan kimselerin giysileridir ancak!”

Bunun üzerine Ömer (Radiyallahu Anh) Allah’ın dilediği kadar öyle kaldı. Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), Ömer (Radiyallahu Anh)’a dibac nevi ipek bir hülle gönderdi. Ömer (Radiyallahu Anh)’da o hulleyi alıp Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e getirdi ve şöyle dedi:

−Ya Rasulallah! Bu, ancak ahirette nasibi olmayan kimselerin giysisidir yahut bunu ahirette nasibi olmayan kimseler giyer ancak buyurdun, sonra da onu bana gönderdir! Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

−“O hulleyi satarsın ve ihtiyacını giderirsin.”

Müslim 2068/8, Buhari 857

(2) Ebu Umame (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Herkim Allah’a ve ahiret gününe iman ediyorsa ipek giyinmesin ve altın takınmasın!”

Ahmed bin Hanbel Müsned 22311, 22312, Hâkim 4/191

(3) Bera bin Azib (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize yedi şeyi emretti ve yedi şeyi de yasakladı. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize:

1) Hasta ziyareti yapmayı,

2) Cenazenin arkasından gitmeyi,

3) Hapşırana teşmit etmeyi,

4) Yemin edenin yeminini kabul etmeyi,

5) Zulme uğrayana yardım etmeyi,

6) Davet edene icabet etmeyi,

7) Selamı yaymayı emretti!

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize:

1) Yüzüklerden veya altın yüzük takmaktan,

2) Gümüş kap ile içmekten,

3) el-Meyasirden,

4) el-Kassiden,

5) Harir,

6) İstebrak ve

7) Dibac giyinmeyi,’ yasakladı!

Müslim 2066/3, Buhari 5897

İpek elbise giyinmek haramdır. Özellikle erkeklere ipeğin bütün nevileri yasaklanmış ondan hiçbir nevinin giyimi için erkeklere izin verilmemiştir! Bunda ihtilaf eden bir âlim de bilinmemektedir. Kadınların ipek elbise giyinmesi ise âlimler arasında ihtilaf konusudur! İpek elbise giyinmek, ahirette nasibi olmayan zevki safa sahibi kimselerin sıfatıdır! Onlar bütün güzellikleri dünya hayatında iken elde eden, ahirete bir şey bırakmayan kimselerdir! Bu sebeple o giysi muttakilere yaraşmaz! Bu ifade aynı zamanda muttakilerin imamı Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in ifadesidir.

(4) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Herkim Allah’a masiyet olan bir şeyle faydalanırsa, kuşkusuz ki, ahirette ondan mahrum kalacaktır!”

İpek giysiyi giyinmek haram olduğu gibi, ipekten yapılmış bir nesne üzerine oturmak da haramdır! Buna şu hadis delalet eder.

(5) Huzeyfe (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize, altın ve gümüş kaplardan bir şey içmemizi; onların içinde bir şey yememizi, harir ile dibac denen ipek kumaşlar giyinmemizi ve onların üzerine oturmamızı yasakladı!”

Buhari 5886

Bu hadisin şerhinde Hafız ibni Hacer (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:

“Üzerine oturulması yasaklanan ipek giyimi yasaklanan ipektir. Yani sırf ipek olan veya ipek oranı fazla olan kumaştır.”

İpek kumaş satılıp karından istifade etmek meşrudur. Buna birçok hadis delalet eder.

(6) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

...Onu satasın ve geliriyle ihtiyacını gideresin diye gönderdim...

Müslim 2068/8

(7) Başka bir rivayette Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

...Ben bunu sana, ancak bir mala nail olasın diye gönderdim.

Müslim 2068/9

İpek elbise giyimi, kendisinde bir hastalık bulunan kimselere aşağıda gelecek hadiste bildirildiği gibi caizdir onlara bu hususta ruhsat verilmiştir.

Hasta Olan Kimselerin İpek Elbise Giymeleri Caizdir

(8) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Abdurrahman bin Sa’d ve Zübeyr, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e bitten şikâyet ettiler. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Abdurrahman bin Sa’d ve Zübeyr’deki acı veren kaşıntı hastalığından dolayı ipekten gömlek giymelerine ruhsat verdi.”

Buhari 2737, Müslim 2376, İbni Mace 3592

Elbise Üzerinde İpekten Nakış Bulunmasının Caizliği

(9) Osman en-Nehdi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:

Biz Ezrabiycan’da Utbe bin Ferkad ile beraber iken bize Ömer (Radiyallahu Anh) bir mektup yazdı. Ya Utbe bin Ferkad, senin yanında bulunan mal, ne senin ne babanın ne de annenin yorulması ile elde edilmiş değildir. O ümmetin malıdır. Dolayısıyla sen kendi eşyalarının arasında ne ile doyuyor isen, Müslümanları da eşyalarının arasında ki şeylerle doyur. Nimetlere dalmaktan, şirk ehlinin giysilerinden ve halis ipek elbiselerden sakının! Kuşkusuz ki, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ipek elbise giymeyi yasakladı ve şöyle buyurdu:

“Ancak şu kadarı müstesna.”

Bunu söylerken Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şahadet ve orta parmağını birleştirerek bizim için kaldırdı.”

Müslim 2069/12

(10) Osman en-Nehdi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:

Biz Ezrabiycan’da Utbe bin Ferkad ile beraber idik. Bize Ömer’in mektubu geldi. Onda şüphesiz ki, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

“Şu kadarı müstesna halis ipeği ahiretten nasibi olmayandan gayrı giymez!”

Yazılı idi. Ravi Osman en-Nehdi (Rahmetullahi Aleyh) başparmağı bitişiğindeki iki parmağını işaret ederek:

–Onlar bana taylesan elbiselerini gördüğüm vakit taylesan elbiselerinin düğmeleri kadar gösterilmiştir. Bildiğimize göre Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki parmak işareti ile elbisenin ipek olan desenlerini kast etmektedir dedi.”

Taylesan: Bizim atlas dediğimiz, bir nevi ipek kumaştır.

Müslim 2069/13, Buhari 5881

Bu hadislerden anlaşılan aslı pamuk veya yün olan elbiselerin üzerine iki parmak genişliğinde ipek kumaştan yapılan nakışlara izin verilmiş olmasıdır. Yani aslı yün veya pamuk olan bir elbiseye onu süslü göstermek için iki üç santim genişliğinde yapılan ipek nakışlara izin verilmiş olmaktadır.